doświadczenia 65+ > News > Projektowanie usług > Design thinking – sztuka inteligentnego projektowania usług dla osób starszych

Design thinking – sztuka inteligentnego projektowania usług dla osób starszych

  • Posted by: Krystian Krawczyk
  • Category: Projektowanie usług

O czym myślisz słysząc hasło „desing thinking”? O młodym kreatywnym zespole? Nowoczesnych technikach wizualizacji? Produktach „przyszłości”? A czy kiedykolwiek brałeś pod uwagę, aby w tego typu procesy włączyć pracownika-seniora? Jeśli nie, tym goręcej zachęcam do przeczytania mojego artykułu.Liczba osób w wieku 65 lat i starszych wzrośnie do prawie 90 milionów do 2050 roku. Starzeją się największe w historii pokolenia wyżu demograficznego, najbardziej wymagające segmenty konsumentów. Jeszcze niedawno przechodząc na emeryturę w wieku 65 lat, czy nieco później, wiele osób przenosiło się do społeczności emerytalnych. Seniorzy udawali się do lekarzy, szpitali i miejsc pomocy w leczeniu skutków starzenia się. Otrzymywali często źle przemyślane produkty wspomagające – np. tradycyjne chodziki, niewygodne przyciski do noszenia na szyi w nagłych przypadkach, aparaty słuchowe, które nie działały, a baterie szybko się wyczerpywały. Przyjmowali to, ponieważ nie mieli wyboru. Obecna rzeczywistość zaczyna wyglądać już jednak nieco inaczej…

Starzejący się młodzieniec

Nowy „senior” to pokolenie zorientowane na technologię i coraz bardziej niezależne. To osoba, której celem i pragnieniem nie jest usiąść w fotelu bujanym i popaść w zapomnienie. Wręcz przeciwnie, celem będzie walka ze starzeniem się, przebywanie wśród ludzi, aktywne spędzanie czasu. Nowe pokolenie senioralne już teraz domaga się radykalnych zmian w istniejących modelach obsługi. Starzejący się młodzieńcy – tak ich można nazwać – współpracują z komputerami, Internetem, handlem elektronicznym i mediami społecznościowymi w ramach swojego życia i będą oczekiwać, że te udogodnienia będą coraz bardziej dostosowywane do ich potrzeb. Podczas, gdy rozmaite firmy technologiczne przodują w tworzeniu nowoczesnych rozwiązań, które angażują młodszych konsumentów i koncentrują się na coraz bardziej wydajnych ​​praktykach biznesowych, zapominają niestety, iż technologie te dają coraz większe możliwości aby przedefiniować sposób starzenia się ludzi.

Coraz więcej innowatorów tworzy produkty, które integrują się z technologią mobilną, chmurą i sztuczną inteligencją. Jednak w miarę, jak osoby z wyżu demograficznego coraz częściej domagają się pomocy, łatwo odkryć, że tworzenie zaawansowanej technologii już nie wystarcza – konieczny jest czas na rozmowę ze starzejącymi się użytkownikami i ich opiekunami oraz na badanie ekosystemów ich życia, aby zrozumieć, jak najlepiej rozwinąć nowe technologie.

Starzenie się to nie tylko proces fizyczny ale również emocjonalny. Dzisiejsze produkty i usługi powinny zaspokajać fizyczne potrzeby starzejących się młodzieńców, ale muszą także uwzględniać istotny element starzenia się człowieka. Nadszedł czas, aby uważniej zastanowić się nad tym, w jaki sposób produkty mogą umożliwić starszym osobom zachowanie niezależności, godności, poczucia pewności siebie i celu.

Jakie są potrzeby nowego seniora?

W jaki sposób innowatorzy z różnych branż mogą zaspokoić potrzeby tej dużej, starzejącej się populacji? Na co warto zwrócić uwagę?

Zobaczyć: Zmysł wzroku, przez wielu uważany za najważniejszy. Dla twórców produktów również. Według danych WHO do 2050 roku połowa populacji Europy Wschodniej będzie krótkowzroczna. Wpływają na to choroby cywilizacyjne, częste kontakty z ekranami różnych urządzeń, itp. Według prognoz Głównego Urzędu Statystycznego do 2030 roku liczba osób zagrożonych zaćmą w wieku 60-74 lata zwiększy się o ok. 40 proc. – informuje portal newseria.pl. Myśląc o produktach, rozwiązaniach technologicznych trzeba mieć na uwadze te ograniczenia, bo już niedługo ktoś może nadal chcieć, a nie móc efektywnie korzystać z aplikacji niedostosowanej do wieku i wzroku konsumenta.

Użytkować: Wszelkie rozwiązania, przyciski, szybkość działania, powinny zaspokajać potrzeby starzejących się rąk, które mogą podlegać zapaleniu stawów, drżeniom, zmniejszonej sile i ograniczonej dotykowości. Więc jeśli dziś myślisz, że 10 sekund na wpisanie hasła to dużo, to perspektywa osoby starszej może być diametralnie inna.

Dojść do końca: długa lista kroków postępowania, skomplikowane instrukcje, mogą dodatkowo obciążać osoby starsze, co w połączeniu z ograniczeniami ruchowymi może budować złe doświadczenie seniora w kontakcie z naszą usługą.

Delektować się próżnością: Tylko dlatego, że ktoś staje się fizycznie mniej sprawny, nie oznacza, że ​​przestaje być estetą. W rzeczywistości ludzie starają się zachować swój wygląd w miarę starzenia się. Osoby z wyżu demograficznego i starsze „dojrzewając” dysponują coraz częściej środkami na produkty i zabiegi przeciwstarzeniowe. Wiele produktów pomocniczych stoi w sprzeczności z tymi wysiłkami. Producenci często bez wyobraźni tworzą produkty, które podporządkowują swoim dotychczasowym użytkownikom strasząc ich, iż przy braku stosowania będą starzy, słabi i potrzebujący pomocy. Już niedługo te osoby wejdą w ten wiek, czy to oznaczać będzie, iż produkt się nie sprawdził?

Chęć zakupu: Dzisiejsze produkty wspomagające dla osób starszych są na ogół reakcyjne. Ludzie muszą je kupować w obawie przed negatywnymi zmianami fizycznymi wynikającymi z wieku lub w momencie, kiedy lekarz, terapeuta czy rodzina zaleci im ich stosowanie. Wiele z tych produktów, jak przykładowy „chodzik” oferowane są wersjach, które są brzydkie, często marne jakościowo, które nie są dobrze przemyślane. Wszystko w tym modelu się zmienia. Seniorzy coraz częściej są skłonni inwestować w produkty, które będą ich wspierać nim pojawi się osłabienie, oczekują produktów estetycznych, jakościowo dobrych.

Potrzeba wartości: Ponieważ obowiązki rodzinne i zawodowe kończą się dla wielu osób starszych po przekroczeniu granicy 60 lat, otwierają się przed nimi nowe możliwości pracy na rzecz spraw społecznych. Firmy mogą oprzeć swoje działania na świadomym pragnieniu boomerów do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym, by wpłynąć na ich zachowania zakupowe.

Sztuka projektowania usług dla osób starszych

Jeśli tak jak ja jesteś przedsiębiorcą, oferujesz produkty i usługi, to wiesz już, że niedługo będziesz musiał stworzyć, zmienić, dostosować swoją ofertę do osób starszych. Sztuka poprawnego projektowania takich zmian czy rozwiązań wymaga wprowadzenia do zespołu projektowego reprezentanta tej grupy społecznej. Ja osobiście spotkałem wiele zespołów projektujących nowe rozwiązania, w niewielu był obecny przedstawiciel starszego pokolenia. Wierzę, że to się zmieni, a doświadczenie tych osób, ich otwartość, pozwoli na zawstydzenie niejednego projektanta usług z młodszego pokolenia.

Author: Krystian Krawczyk

Dodaj komentarz